Tomasz Baszkowski - radca prawny, kancelaria prawna Poznań
Profesjonalne usługi i wieloletnie doświadczenie

Udany urlop cz.I

06
08
2013

Zbliżający się okres wakacyjno urlopowy sprzyja wyjazdom turystycznym. Wielu z nas będzie chciało spędzić wolny czas z dala od domu, w atrakcyjnym miejscu, wybierając jedną z licznych ofert biur podróży. Na co zwrócić uwagę podpisując umowę z biurem podróży ?
Co zrobić, aby nie dać się oszukać niesolidnym organizatorom imprez turystycznych?

Jakie przysługują nam uprawnienia w czasie trwania imprezy ? Czego możemy domagać się od przedstawiciela biura w przypadku problemów ? Jak złożyć skutecznie reklamację ? Czy mamy szanse po powrocie na odszkodowanie, w przypadku „zmarnowanego urlopu” z winy biura podróży? Tymi zagadnieniami zajmę się w kolejnych artykułach, omawiając najistotniejsze zagadnienia dotyczące organizacji imprez turystycznych.

1.Oferta

Stając przed wyborem oferty wyjazdu turystycznego mamy do dyspozycji ogromną ilość propozycji bardzo atrakcyjnych cenowo, zachwalających „niezapomniane wrażenia”, czy też „luksusowe warunki”. Należy jednak podkreślić, że prawie zawsze istnieje bezpośredni związek między ceną imprezy turystycznej, a jakością transportu, zakwaterowania, programem zwiedzania czy też planowanych atrakcji. Podkreślam, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami, organizator wyjazdów turystycznych, ma obowiązek przedstawienia konsumentom, w sposób precyzyjny i zrozumiały wszelkie istotne informacje dotyczące organizowanej przez siebie imprezy turystycznej. Żadne informacje zawarte w ofercie, folderach, katalogach, prospektach, nie mogą wprowadzać klienta w błąd np. użycie zdjęć innych obiektów niż faktycznie udostępniane klientom, nazywanie motelu hotelem. Informacje przekazywane klientom muszą zawierać w szczególności:

dane dotyczące ceny imprezy, albo sposób ustalenia tej ceny,
miejsce pobytu lub trasę imprezy,
rodzaj, klasę kategorię lub charakterystykę środków transportu,
położenie, rodzaj, kategorię obiektu zakwaterowania,
ilość i rodzaj posiłków,
program zwiedzania i atrakcji turystycznych,
kwotę bądź procentowy udział zaliczki w cenie imprezy oraz termin zapłaty całej ceny
termin powiadomienia klienta o ewentualnym odwołaniu imprezy z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usługi jest zależna od liczby zgłoszeń,
podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy.

2. Cena

Jednym z podstawowych kryteriów, którym kierujemy się przy wyborze oferty, jest najczęściej cena. Powinna ona być podana w ofercie w sposób kompletny tzn. wraz z wszystkimi opłatami dodatkowymi takimi jak podatki, opłaty lotniskowe, administracyjne itp.
Organizator ma obowiązek zaznaczyć również, które z opłat są objęte ceną, a które mają charakter fakultatywny. Warto w tym miejscu wspomnieć o imprezach all inclusive , których to cena zryczałtowana obejmuje wszelkie świadczenia i atrakcje wymienione w opisie katalogowym. Czasem cena podawana jest w walutach obcych. Organizator ma wtedy obowiązek wskazać według jakich zasad będzie ustalany kurs waluty, na podstawie którego cena zostanie przeliczona na złotówki. Płatności za usługi turystyczne na terenie Rzeczpospolitej Polskiej dokonujemy zawsze w złotówkach.
Organizatorzy wyjazdów turystycznych umieszczają ceny najczęściej w osobnej broszurce, innej niż katalog czy też folder, w postaci tabeli lub zestawień. Informacje tam zawarte uwzględniają zmiany cen związane z okresem sezonowym, zakresem świadczeń ( np. pełne wyżywienie, tylko śniadania), wiekiem klienta ( najczęściej przewidziane są zniżki dla dzieci). Każde z biur podróży może kształtować swój system zniżek i zwyżek. Cenniki również powinny być formułowane w sposób jasny i precyzyjny. Niemniej jednak zawsze należy analizować zawarte tam dane z uwagą, a w razie wątpliwości żądać wyjaśnień i dodatkowych informacji od pracowników biura podróży.

adw. Adam Baszkowski